Kroatië

InternetKroatië
 InternetKroatië (Portaal)
INLEIDING
Op zoek naar de parel van Kroatië
Tijdens deze reis maken we uitgebreid kennis met de Adriatische kust van Kroatië. Dubrovnik is zonder twijfel de toeristische topper aan deze streek. De unieke vorm en ligging kenmerken deze stad in Zuid-Dalmatië. De schrijver Bernard Shaw zei het met andere woorden: ‘Zij die een paradijs op aarde zoeken, moeten naar Dubrovnik gaan en zullen het vinden’.
De stad Dubrovnik ontving, als één van de eerste steden in Europa, de hoge onderscheiding ‘gouden medaille van Europa voor bescherming van cultuurmonumenten’. Torens, bastions en stadsomwalling zorgen voor een middeleeuwse sfeer. Huizen, paleizen, kerken en kloosters worden op een vooruitspringende rots in zee omsloten door een 2 km lange vestingmuur. Binnen deze muur vinden we een labyrint van straatjes en steegjes en ondanks de voetgangersdrukte op de Placa blijft de stad een waar openluchtmuseum. Tijdens deze reis ontdekken we echter niet alleen de schoonheden van Dubrovnik. We zien ook Split, de stad van de keizer, en in Šibenik staan we voor de prachtige St. Jacobskathedraal. We bezoeken het Nationale Park van Krka waar we de geweldige watervallen zien. Op het prachtige eiland Korcula volgen wij de sporen van de grote ontdekkingsreiziger Marco Polo. We gaan naar de buurlanden Bosnië-Herzegovina en Montenegro. In de stad Mostar lopen we over de herstelde brug en ook het ruige landschap van de ‘zwarte bergen’ krijgen we te zien. We gaan met Oad mee naar Kroatië en genieten in een rustig tempo, we verblijven slechts in drie verschillende hotels, van al het moois dat de Kroatische kust ons te bieden heeft!

Hotels

InternetSolaris Hotel Niko
 InternetHotel Feral
 InternetHotel Astarea
dag 1, zondag 7 juni
VluchtnummerVertrekAankomst
OU 45111.50 uur13.35 uur
OU 38015.40 uur16.30 uur
Vlucht van Amsterdam naar Split
Vandaag vliegen we met Croatia Airlines van Amsterdam, via een tussenstop in Zagreb waar we kennismaken met onze reisleidster Carol Galashan en waar we moeten overstappen, naar Split. Door een vertraging op Schiphol en nog een extra vertraging op het vliegveld van Zagreb komen we ruim een uur later aan op de luchthaven van Split. Van Zagreb naar Split vlogen we in een tweemotorig propellervliegtuig. Na aankomst ontmoeten we onze chauffeur en rijden we met de bus naar Beatch Hotel Niko in het vakantieresort Solaris in de omgeving van Vodice/Šibenik voor vier overnachtingen. Het prachtige hotel, waar we om 18.00 uur arriveren, met goede kamers, prima eten en te dure wijn, vormt een onderdeel van het grote resort Solaris en biedt diverse mogelijkheden om ons te vermaken.
 InternetSchiphol Airport
 InternetSplit Airport
 WikipediaŠibenik

WikipediaResort Solaris
dag 2, maandag 8 juni
Nationaal Park Krka en de stad Šibenik
We beginnen de dag rustig en vertrekken om 10.30 uur naar het Nationale Park Krka. Hier maken we, na uitleg van onze reisleidster over de route, op eigen gelegenheid een wandeling van enkele kilometers over aangelegde houten paden door het prachtige natuurgebied. We zien de indrukwekkende watervallen; het bovenste gedeelte van de rivier Krka splitst zich op in 29 m tot 100 m brede watervallen en deze storten dan ca. 40 m omlaag. Ons bezoek aan het park eindigt om 12.30 uur.
Op weg terug naar de kust brengen we een bezoek aan de stad Šibenik. Vanaf de parkeerplaats van de bus worden we door Carol via binnenstraatjes naar het lunchadres, het oude stadhuis, gebracht. De meesten gerechten zijn erg saladerijk voor een redelijke prijs, maar het visgerecht wordt erg duur betaald. Het belangrijkste bouwwerk van Šibenik is de zeer mooie St. Jacobskathedraal die door allen bezocht wordt en speciale aandacht verdient de bijzondere doopkapel. De bouwtijd aan de kathedraal was 105 jaar en nog steeds is het één van de belangrijkste gebouwen aan de Adriatische kust, ook de dakconstructie is zeer bijzonder.
 WikipediaNationaal Park Krka
 Google mapsNationaal Park Krka
 InternetNationaal Park Krka

WikipediaŠibenik
 Google mapsŠibenik

WikipediaSt. Jameskathedraal foto's

dag 3, dinsdag 9 juni
Optionele boottocht met excursies en lunch (€ 40,-)
Om 8.45 uur wandelen we naar de vlakbij gelegen aanlegplaats voor het maken van een boottocht. Het programma is voor ons geheel onbekend. Na enige tijd varen leggen we aan bij een oud fort, genaamd St. Nikolas, en krijgen we van de meevarende gids een rondleiding met uitleg. Daarna varen we verder naar het eiland Zlarin, ook wel groen- of koraaleiland genoemd, met het gelijknamige plaatsje Zlarin.
Na een koffiepauze op het terras van grill-restaurant Aldura worden we door de gids, klokslag 12.00 uur, naar het kerkje gebracht waar we uitleg krijgen en vervolgen onze weg naar een museumpje waar ook koralen sieraden gemaakt en verkocht worden. We arriveren tegen half twee weer bij het restaurant en krijgen een bord met gegrild vlees of vis naar keuze als lunch met daarbij rode wijn. De lunch wordt opgeluisterd door twee muzikanten met accordeon en gitaar, waardoor de sfeer bijzonder aangenaam is.
Om 15.00 uur, na nog wat rondgewandeld te hebben, stappen we weer in de boot en varen terug naar ons hotel.
's Avonds genieten we van een goed diner, een mooie ondergaande zon en lekker glaasje bier of wijn op een van de terrassen van het resort.
 WikipediaSt. Nicholas Fort

InternetZlarinka koraalmuseum

dag 4, woensdag 10 juni
Korte dagtocht Zadar
Om 9.00 uur rijden we noordwaarts naar de stad Zadar. In deze plaats ontbreekt het aan stranden, maar het oude centrum ligt op een soort van schiereiland. Het is een zeer oude, monumentale stad. Vele volkeren en kolonisten hebben Zadar in de loop der eeuwen bewoond. We maken vanaf 10.30 uur met een gids een stadswandeling. We beginnen bij de Zonnegroet, een grote cirkel die overdag oplaadt door middel van driehonderd zonnecellen en 's avonds gekleurd licht geeft, en het Zeeorgel dat geluid maakt op het ritme van de branding. In het centrum zien we de St. Donatuskerk uit de 9e eeuw, de Sint-Anastasiakathedraal en de overblijfselen van het Romeins forum. De rondleiding eindigt op het plein met de 5 waterputten. We hebben nog tot 13.30 uur de tijd om op een terrasje te vertoeven en Zadar verder te verkennen.
Vervolgens gaan we naar Hotel Borovnik in Tisno voor de lunch en de wijnproeverij. De van oorsprong Duitse gastheer laat ons na de eenvoudige lunch 3 soorten wijn proeven en probeert dit met zijn vertelsels toch nog enigszins interessant te maken. Tegen 16.00 uur vertrekt de bus en zijn we na een mooie rit door de natuur weer tijdig in Hotel Niko. Zoals gebruikelijk zijn kunnen we weer op het terras dineren en genieten van de kleurrijke ondergaande zon. Voor de meesten van ons kan er nog genoten worden van een wandeling, een drankje en muziek in de mooie omgeving van het hotel.
 WikipediaZadar

Google mapsZadar
 InternetZadar

dag 5, donderdag 11 juni
Trogir, stadstour Split en boot naar Korcula
Na het ontbijt rijden we om 9.00 uur via de prachtige kustroute naar de stad Split voor een bezoek aan deze grootste stad van Dalmatië. Onderweg bezoeken we ook nog het prachtige stadje Trogir waar we op eigen gelegenheid kunnen rondwandelen. De kathedraal, St. Laurentius, is een van de mooiste voorbeelden van de romaanse en gotische architectuur in Kroatië. Opmerkelijk is de hoofdpoort, een meesterwerk in de romaanse beeldhouw- kunst door Majstor Radovan (1240). De kathedraal met zijn rijk interieur is een van de mooiste renaissance- monumenten in Kroatië. Na het stadje uitgebreid bekeken te hebben vervolgen we om 12.00 uur onze route naar Split.
De stad split ligt fraai op een schiereiland en dit schiereiland herbergt veel historische bouwwerken. De belangrijkste gebouwen bevinden zich rond het uit de 3e eeuw stammende paleis van de Romeinse keizer Diocletianus. De keizer is in Split geboren en nadat hij afstand had gedaan van de troon wilde hij in dit gigantische complex van zijn oude dag genieten.
We worden door een gids rondgeleid door het paleizencomplex dat een stad op zich vormt. Op het centrale plein kijken we op het mausoleum dat later de kathedraal van Sint-Domnius werd.
's Middags om 17.20 uurgaan we met de veerboot, een prachtige vaartocht van ruim 2 uur, naar het plaatsje Vela Luka op het eiland Korcula. Na een uurtje met de bus worden we ongeveer 2 km voor het dorp Brna, waar het hotel staat, opgewacht door een medewerker van het hotel. Het blijkt dat door een wegopbreking het verder rijden met onze bus niet mogelijk is. Met behulp van een busje van het hotel worden we in drie groepen naar het hotel gebracht wat de nodige hilariteit geeft. Alles bij elkaar duurt dat ongeveer een uur zodat de laatste reizigers pas tegen 22.00 uur in Hotel Feral met het diner kunnen beginnen. Zo komt er een bijzonder einde aan een lange dag.
 InternetTrogir

WikipediaSplit

Google mapsSplit

InternetSplit
 WikipediaVela Luka
 Google mapsVela Luka

InternetVela Luka
dag 6, vrijdag 12 juni
Korcula
Omdat we pas om 10.00 uur in groepjes weer naar de bus gebracht worden of al wandelend naar de bus gaan, kunnen we de eerste ochtenduren rustig doorbrengen met ontbijt en het verkennen van het hotel en directe omgeving. Om 10.30 uur vertrekt de bus van Brna naar de stad Korcula via een prachtige route over het gelijknamige eiland Korcula.
Het heuvelachtige eiland Korcula is 47 km lang en de 20.000 inwoners leven vooral van visvangst, fruitteelt en toerisme. Op de oostpunt ligt de ommuurde hoofdstad Korcula, waar de beroemde ontdekkingsreiziger Marco Polo is geboren. We maken op eigen gelegenheid een wandeling door het historisch centrum van dit stadje en zien natuurlijk ook het geboortehuis van Marco Polo. Ook de lunch op een van de vele terrasjes langs het water wordt niet vergeten.
Om 14.00 uur nemen we weer afscheid van Korcula en gaan gedeeltelijk via een andere route terug naar het hotel waar het laatste stukje weer met het busje of lopend afgelegd wordt. Omdat we tijdig terug zijn is er nog volop gelegenheid om te wandelen, te zwemmen of het rustig te vertoeven op het terras. Na het diner, waarbij de drank inbegrepen is, kunnen we nog op het terras genieten van een aardig stuk live muziek.
 WikipediaKorcula
 Google mapsKorcula

InternetKorcula

dag 7, zaterdag 13 juni
Pelješac-schiereiland, Mostar en omgeving van Dubrovnik
Vandaag verlaten we al vroeg het hotel omdat we om 9.00 uur bij de veerboot moeten zijn. Na het ontbijt en de koffers naar de lobby van het hotel gebracht te hebben, vertrekken we weer met het hotelbusje of zelfs gaan een aantal te voet naar onze bus, die nog steeds op 2 km afstand van het hotel staat. Om 7.50 uur vetrekt de bus naar Korcula waar we met een veerboot de oversteek maken naar het naar het stadje Orebic op het schiereiland Pelješac. Het schiereiland Pelješac is 65 km lang en is vooral bekend door de goede wijn die er vandaan komt. Helaas blijkt er iets mis te zijn met de bus en de chauffeur lukt het om binnen een uur de distributieriem te vervangen. Wij brengen onze tijd door op een terrasje van een wegrestaurant waar het ook bijna een uur duurt om iedereen van koffie of een andere drank te voorzien.
We rijden verder over het schiereiland en in de buurt van de plaats Ston (bekend om de oesterteelt en de meer dan 5 km lange muur) bereiken we weer het vasteland van Kroatië. Dan gaan we de 3 maal de grens over om in Bosnië-Herzegovina te komen, wat het nodige oponthoud geeft.
Via een bergachtig gebied langs de rivier de Neretva bereiken we de stad Mostar. Op het terras van Restaurant Tomato aan de voet van de brug hebben we een gezamenlijke lunch. We bezoeken hier de oude bazaar, de moskee en de door de UNESCO volledig herbouwde brug.
Hierna rijden we, na het passeren van weer de 3 grensovergangen, naar hotel Astarea in Mlini, in de omgeving van de stad Dubrovnik, voor drie overnachtingen. Een goed hotel aan zee met prachtig zwembad en in een prima omgeving.
 WikipediaPelješac
 Google mapsPelješac
 InternetPelješac
 WikipediaMostar
dag 8, zondag 14 juni
Naar Montenegro
Om 8.00 uur vetrekken we al omdat we vandaag een flinke route hebben. Om 8.30 uur passeren we de grens van Montenegro en zullen vandaag weer begeleid worden door een gids. Even staan we nog stil om te genieten van het uitzicht op het eiland Gospa od Škrpjela waarop de kerk van Onze Vrouwe van de Rotsen staat. Om 10.45 uur zijn we in Kotor en beginnen we aan onze stadswandeling. Via de Zeepoort gaan we de stad binnen. De gids voert ons via het plein met de stadsklok, de Sint Niklaas Kerk naar de Kathedraal van de Heilige Trypon. Na nog enige vrije tijd rijden we om 12.15 uur door naar Budva.
Onderweg hebben we weer een korte stop om naar het eiland Sveti Stefan te kijken dat met een dam verbonden is met het vaste land. Tegen 13.30 uur arriveren we in Budva waar we op een terras aan het water neerstrijken voor de gezamenlijke lunch. Daarna hebben we nog tot 15.30 uur de gelegenheid om Budva te verkennen. Om de terugreis flink in te korten gaan we met een veerboot in een kwartier varen van Tivat naar Bijela. Iets na 17.00 uur passeren we weer de grens Montenegro-Kroatië en een half uur later zijn we weer bij Hotel Astarea.
 WikipediaMontenegro
 Google mapsMontenegro
 InternetMontenegro
 WikipediaKotor
 Google mapsKotor
 InternetKotor
 WikipediaBudva
dag 9, maandag 15 juni
Cavtat en Dubrovnik
Om 9.30 uur vertrekken we met een boot en varen in 20 minuten naar Cavtat waar het mogelijk is om, via een verharde weg langs de kust, rond het schiereiland te lopen.
We blijven er tot 12.15 uur om op eigen gelegenheid het stadje te verkennen waarna we weer met de boot vertrekken naar Dubrovnik. Daar hebben we een uur de gelegenheid om te lunchen waarna een gids ons Dubrovnik laat zien. We wandelen door de autovrije binnenstad en op deze manier zien we de belangrijkste bezienswaardigheden.
We lopen over de Placa en hier zien we ook het belangrijkste gebouw van de stad, het Rectorenpaleis. Verder zien we de barokke kathedraal en het dominicanenklooster. De rest van de dag hebben we vrije tijd in Dubrovnik. We kunnnen op eigen gelegenheid de prachtige stad verder ontdekken!
Om 16.30 uur (onweer dreigt) varen we weer terug naar ons hotel. Voor sommigen is de boottocht door de stevige golfslag min of meer een beproeving en anderen genieten van de spectaculaire tocht. Tegen 17.00 uur meren we weer aan bij het hotel. 's Avonds genieten we van onze laatste avond in het zonnige, warme en bijzonder mooie Kroatië.
 WikipediaCavtat

WikipediaDubrovnik
 Google mapsDubrovnik
 InternetDubrovnik
 Film: Alexander de GroteDubrovnik
dag 10, dinsdag 16 juni
Vlucht van Dubrovnik naar Amsterdam
Iedereen kan zich 's morgens rustig voorbereiden op de terugreis. Vanaf 11.00 uur is er gelegenheid om samen koffie te drinken en afscheid te nemen van Carol, onze reisleidster, die van de gelegenheid gebruik maakt om een dankwoord te richten aan (bijna) alle deelnemers. Frans regelt nog even een groepsfoto en belooft die op zijn website te plaatsen.
Om 12.00 uur vertrekken we met de bus naar Dubrovnik Airport, dat op slechts 15 km van het hotel ligt. Door reparaties aan de weg hebben we enige vertaging, maar zijn toch tijdig op het vliegveld waar het inchecken door iedereen snel geregeld is.
De terugvlucht vertrekt om 14.10 uur met enige vertraging. We vliegen via Pula, waar we drie kwartier in het vliegtuig blijven tot alle nieuwe passagiers zijn ingestapt en vliegen dan door naar Amsterdam waar we om 17.45 uur landen.
VluchtnummerVertrekAankomst
OU 45413.50 uur17.00 uur

InternetDubrovnik Airport
 InternetSchiphol Airport
Kroatië groepsfoto

Klik voor vergroting en downloaden